Pages - Menu

revolusi

revolusi

Thursday, December 5, 2013

ISLAM ADALAH SOLUSI



Mutakhir ini, banyak kita dengar tentang berita-berita pembunuhan, kematian, pembuangan bayi, kes-kes jenayah dan sebagainya. berita-berita ni banyak kita tgk dekat sura2 khabar, TV, dan banyak lagi. mostly semua isu2 ini penuh disampaikan oleh media massa. kita kene cakna isu2 ni sebagai belia, juga sbg rakyat malaysia. Ye betul, kita memang bersyukur atas nikmat yang sedang Allah beri kepada hamba-hambaNya, memang kita patut bersyukur yang "MALAYSIA MASIH AMAN" jika kita bandingkan negara2 yang mempunyai peluag2 direct utk berjihad mati syahid. itu kita perlu faham. 

Tp, amankah Malaysia dgn kes2 jenayah? aman kah Malaysia dgn kes2 bunuh? Keamanan beginikah yang kita mahu seabgai rakyat Malaysia ? saya rasa tidak. slogan "MALAYSIA MASIH AMAN" dah tak praktikal lagi.

tapi, sebagai seorang yang berprihatin terhadap isu2, selain analisa isu , kita juga perlu utk cari atau fikir kan solusi isu tersebut. tidak dapat tidak, solusi yang divine bg isu2 ini adalah ISLAM. solusi yang applicable utk semua permasalahan di dalam dunia. kita perlu ke arah ISLAM. kita perlu praktikkan ISLAM itu sebagai seorang muslim, dan juga ISLAM  perlu dipraktikkan sebagai dasar kerajaan di MALAYSIA ini. bila sebut pasal dasar, ia berkait rapat dgn perlembagaan, jentera undang2, judisiari, legislatif juga eksekutif. 

kesimpulan, ISLAM perlu tertegak di bumi MALAYSIA ini utk negara ini jadi AMAN yang sebenar-benarnya. 

Selamat menyambut hari jumaat. jangan lupa Al kahfi :)



No comments:

Post a Comment